7 tény, amit nem tudtál az LPG-gázról
Az LPG-gázt mindenki ismeri, de azon túl, hogy az autózás egyik alternatív üzemanyaga, esetleg, hogy olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj, az autósok többsége valójában nem sokat tud róla. Fogadjunk például, hogy a következő 7 ténnyel tudunk újat mondani.
- Minden más ismert fosszilis energiahordozó közül a propán-bután gáz rendelkezik a legtisztább égéssel és a legmagasabb fűtőértékkel – a kettő ráadásul részben összefügg. Az LPG-vel hajtott autók például gázüzemben akkor is teljesítik a legújabb környezetvédelmi normákat, ha mondjuk 30 évesek. Az LPG kipufogógáz nitrogénmonoxid (NOX) tartalma csak kb. 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2) kibocsátása is kb. 10-15%-kal alacsonyabb, a szénmonoxid (CO) értéke pedig szinte nulla.
- Az LPG-gáz két összetevője, a propán és a bután a palackba töltött formában nem „jön fel a földből”, azt minden esetben tisztítani kell. A két, nagyon hasonló tulajdonságú gázt az olaj- és földgázkitermelés, illetve az olajlepárlás során választják le a nyersanyagokról.
- Az LPG-vel hajtott autók lassabban mennek tönkre. Ennek az az oka, hogy a gáz nagyon tisztán ég, így nem képződik korom és hasonló égéstermékek, ami a diesel vagy a benzines autóknál gyakran eldugítja a szelepeket, tönkreteszi a katalizátort, és más meghibásodásokat is okoz.
- Már 2011-óta az LPG-vel hajtott járművek is behajthatnak a mélygarázsokba, de az évtizedeken át fennálló tiltás, bár már 7 éve feloldották, még mindig erősen él a fejekben, sajnos a garázsüzemeltetők fejében is.
- Az LPG forráspontja légköri nyomáson -42 fok, de viszonylag alacsony nyomáson (5-6 bar) is jórészt cseppfolyós marad. Ezért lehet nagy energiamennyiséget koncentráltan, kis térfogatban tárolni. Vagyis elméletben nem kell semmi más ahhoz, hogy a gáz folyékony maradjon, elég, ha nagyon hideg van. :)
- Az LPG sokkal kevésbé szennyezi a környezetet, mint a benzin, vagy gázolaj. Ha véletlenül PB-gáz jut a környezetbe, azonnal eloszlik, és szabadtéren már néhány óra múlva is kimutathatatlan. Ezzel együtt persze több okból is zártan kell kezelni, csak úgy kiengedni még szabad téren sem szokás.
- Európában négyféle töltőadaptert használnak az autógáz-kutakon, az itthon is elterjedt DISH a leggyakoribb, a másik hármat együttesen is csak 6 országban használják. Nem érdemes bemagolni, hogy hol melyiket, elég, ha utazás előtt átnézzük. Egy átalakító adapter amúgy nem nagy, örök darab, és csak néhány ezer forint.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
blexpress 2018.10.04. 09:14:25
Azután érdeklődnék, hogy mi az Ön véleménye arról, hogy nagon sok autószerelő műhelyben az a vélemény, hogy az LPG autógáz tönkreteszi a szelepeket és ezáltal a motort.
Mi ebből az igazság? Egyáltalában igaz ez?
Vagy olyan vélemény van, hogy több száz km -n keresztül folyamatos 150-160/km-es átlaggal autózóknál nagyon kiszárad a motor szelep és tönkremegy a motor.
Érdeklődéssel várom a válaszát ez ügyben.
Üdvözlettel: Bánkuti László
nyikk 2018.10.04. 09:15:12
Prímaenergia 2018.10.08. 09:17:21
Köszönjük szépen érdeklődését.
Van igazságalapja kérdésének, mert az igaz, hogy ha rosszul van beszabályozva a motor, az égés elnyújtott lesz, megsülhetnek a szelepek. Ezért is fontos, hogy szakszervizben állítsák be az LPG adagolót. Ha így történik, rendesen karbantartják és ellenőriztetik is az autót, akkor ez a probléma nem fordulhat elő, illetve a mostani autókban már olyan gázrendszer van beépítve, ami kenőanaygot is adagol a gázhoz, ezért a probléma kiküszöbölhető.