Nem kell újra tanulni vezetni a gázüzemű (LPG) autók sofőrjeinek
Rángatni fog-e az autó, ha éppen átkapcsolok benzinről gázüzemre? Kevesebb, vagy több gázfröccsöt kell adagolni ugyanahhoz a sebességhez? Meg kell-e változtatni a vezetési szokásaimat, ha átszerelik a kocsit gázüzemre? Csupa olyan kérdés, amelyek izgatják azokat, akik szeretnék, ha gazdaságosabban, és „zöldebben” működne az autójuk, de még nem döntöttek az átalakítás mellett.
Az autógáz (LPG) használatának szinte csak előnyei vannak. Természetesen a gázüzemű autóvá alakítás jár némi költséggel, amely 180 ezer forinttól indul, kategóriától és típustól függően. Mivel az üzemeltetés lényegesen olcsóbb – az LPG árak Magyarországon még adóemelés után is lényegesen a benziné, illetve gázolajé alatt vannak – csak idő kérdése, mikor térül vissza a befektetés és mikor fordul nyereségbe. Általában 15-20 ezer autógázos kilométer megtétele után már biztos a spórolás. Akad, aki amiatt aggódik, hogy a gázos jármű üzemeltetése bonyolultabb, mint amit a benzinesnél, dízelnél megszokott.
. | Számukra jó hír, hogy nem fogják észrevenni a változást. Az utastérben egy plusz kapcsoló kap helyet, amivel kézzel válthatunk a gáz- és a benzinüzem között, valamint egy műszer, amely a gáztartály szintjét jelzi. Induláskor benzinnel kezd a kocsi, mert a gáznak fel kell melegednie üzemi hőmérsékletre. |
A váltás automatikus, csak akkor érdemes kézzel kapcsolgatni, ha a sofőr felülbírálja az automatikát és úgy dönt, hogy mégis inkább benzinnel folytatja útját. Az LPG-re átváltás nyáron pillanatok alatt lezajlik, télen azért kell párszáz méter, hogy felmelegedjen.
Amiatt sem kell aggódni, mi lesz, ha kifogy az autógáz menet közben, ekkor az automata pillanat alatt, észrevétlenül visszakapcsol benzinüzemre. Akkor sem okoz ez gondot, ha éppen előzés közben történik, nem fogjuk érezni a motorteljesítmény megváltozását. Egy dologra figyeljünk, hogy megfelelő mennyiségű benzin legyen a tankban. Bár az LPG-kutak rendszere egyre jobban átszövi az országot, előfordulhat, hogy nem figyelünk az autógáz szintjére és az rosszkor fogy ki a tartályból.
Forrás: Gazeo.pl
Az üzemeltetéshez tartozik a szervizelés, karbantartás is. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az átalakítást csak szakszervizben végezzék el! A gáz nem játék, de ha szakemberhez fordulunk, akkor pont olyan biztonságos a közlekedés, mint benzinnel vagy más hajtóanyagokkal. Az átalakítást általában egy napon belül elvégzik. Ezután 3000 kilométer megtétele után szükséges egy biztonsági átvizsgálás, majd 10-15 ezer kilométerenként ajánlott a karbantartás. Ez a szervizciklus teljes mértékben megfelel a hagyományos meghajtással működő autókénak. A gázbeszerelésre általában 2 év garanciát vállalnak a műhelyek, az alatt mindenképp kötelező elvégezni a szükséges átvizsgálást, de utána is ajánlott.
A gázüzem kevésbé koptatja a motor alkatrészeit, mert az égés tisztább, mint a benzin esetében, így hosszabb távon még a szervizköltség csökkenése is a gázmeghajtásra váltás mellett szóló érv.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.