A csúcsgasztronómiától a hokipályáig

 

Blogunk legutóbbi bejegyzésében arról tettünk említés, hogy használta ki a PB-gáz nyújtotta előnyöket minden idők talán legsikeresebb sorozata, a Trónok harca. Már akkor is bemutattuk, hogy, messze nem a filmipar az egyetlen, amely felfedezte, mekkora lehetőségek rejlenek ebben az energiahordozóban. Íme, a nem mindennapi felhasználási területekről szóló válogatásunk második része!

 

Ha tökéletes ízélményre vágyik

Ami a sorozatok világában a Trónok harca, az a gasztronómiában egyértelműen a csúcskategóriás éttermek. Márpedig a PB-gáz előnyeire, többek közt a hajszálpontosan szabályozható hőleadásra, nem csak háztartások sokasága esküszik, de a profi mesterszakácsok is. Nem csoda, hiszen a gáz gyorsan felmelegíti az ételt, kikapcsolás után pedig hamar leadja a hőt, használata pedig gazdaságos – mert bizony, borsos ételárak ide vagy oda, azért ez utóbbit is figyelembe veszik még egy Michelin-csillagos konyhán is.

Napjaink „gasztroguruinak” nagy kedvence pedig a Prímaenergia kínálatában is szereplő szakácsfáklya, vagy más néven „flambírozó pisztoly”. Ez egy kicsi, egykezes szerkezet, amely egy mini PB-gáztartállyal üzemel. Koncentrált hőjének hála olyan tökéletes karamellréteget varázsolhatunk vele az édességekre, amely semmilyen más technológiával nem kivitelezhető. A sokak által kedvelt créme brullée például prémium minőségben nem is készíthető máshogy, hiszen ennek alja hidegen fogyasztandó, a tetejét azonban karamellizálni kell.

Új vetélytársat kaptak a benzinszörnyek

A Prímaenergia termékpalettájának fontos részét képező autógáz előnyeiről többször is írtunk már ezen a helyen. Nemrég a népszerű Winkler Róbert osztotta meg ezzel kapcsolatos tapasztalatait, legutóbb pedig egy igazi 21. századi „házasságról”, az elektromos-LPG hibrid-motorról lebbentettük fel a fátylat. Miután számos lehetséges szempontból (pl. környezetbarát, költséghatékony, motorkímélő) is az LPG-hajtás tűnik a legideálisabbnak az autókban, egyáltalán nem kell csodálkozni azon, hogy már a versenyzés világa is felfedezte magának. Az olasz Giandomenico Bassóra eleinte még furcsán néztek, amikor 2014-ben egy LPG-ssé alakított Ford Fiestával állt rajthoz az olasz rally bajnokságon, ám a két idény alatt begyűjtött 13 dobogós hellyel alaposan eloszlatta a kételyeket. A technológia versenyképességét azóta jó pár szériában bizonyították: tapsoltak már a nézők többek közt LPG-s Audi TT győzelmeinek is. Érdekes módon a leghatékonyabbnak az úgynevezett „hegyi versenyeken” tűnnek ezek a járművek. A szerpentineken megrendezett futamokon pár éve Enrique Cruz sorra írta át a pályacsúcsokat egy LPG-rendszerű Porsche 911 GT3-mal.

 

A megmentő technológia

Júniusban rendezték a hagyományos londoni Lord Mayor’s Hot Air Ballonn Regatta nevű látványos eseményt, amelynek során idén mindösszesen 46 (!) hőlégballon lepte el a brit főváros egét. A kedvelt repülő sporteszköz a PB-gáz felhasználási területeinek ismertebb válfajai közé tartozik, de abba talán nem mindenki gondolt bele, hogy a hőlégballonozás kis túlzással mára feledésbe is mehetett volna, ha nincs az őt tápláló üzemanyag.

 

 

A technológia ugyanis a 19. században élte fénykorát (gondoljunk csak Jules Verne Nyolcvan nap alatt a Föld körül című regényére), a 20. századra aztán a repülőgépek térhódításával leáldozni látszott a csillaga.  1960-ban aztán az amerikai Ed Yost alkotta meg a modern, PB-gáz alkalmazásával hajtott hőlégballont, amely technológia kisebb-nagyobb fejlesztésekkel ma is alkalmas energia hordozó. Ez már lehetővé tette az extrém magasságokba való emelkedést, felkeltve még több ember – és nem mellesleg a tudomány – érdeklődését, egyúttal biztosítva a hőlégballonok további szárnyalását.

 

És ez még messze nem minden…

A fenti példák persze csak a „jéghegy csúcsát” jelentik, hiszen az ember szinte bármikor belebotolhat olyan gépekbe, berendezésekbe, amelyekről talán nem is gondolná, hogy PB-gázzal működnek. És most nem is feltétlenül a gázüzemű targoncákra gondolunk, amelyekből a Prímaenergia látja el Magyarországon a legtöbbet, hanem például a hasonló működési elvű áruházi takarítógépekre, vagy épp azokra az úgynevezett rolbákra, amelyekkel letisztítják az elhasználódott vagy megrongálódott jeget a jégkorong-meccsek, korcsolyaversenyek szüneteiben. De léteznek, mi több, idehaza is elérhetőek, gázüzemű vízszivattyúk is.

 

Címkék: gáz mélygarázs lángos gasztronómia hőlégballon vattacukor autógáz kürtőskalács víztartály faszenes grill pbgáz teraszhősugárzó gasztrofáklya Barbecook gázgrill mini grill Propán Plusz palack PB-gáz biztonság üres gázpalack hőlégballonos gázfelhasználás gasztropalack zárófólia pb-gáztartály gáztartály telepítés cseretelep

Tudják mi a közös napjaink legnépszerűbb, minden létező rekordot átíró televíziós sorozatában, a Michelin-csillagos éttermek konyháiban, a hőlégballonokban vagy épp a jégkorong-meccsek szüneteiben látott jégfelújító gépben?

A blogunk tematikájára gondolva a válaszra talán sokan rájönnek, ám ettől még meglepő: mindegyik elképzelhetetlen lenne a PB-gáz nélkül! Két részes sorozatunkban ezeket a nem mindennapi felhasználási területeket próbáltuk csokorba gyűjteni. Elsőként mindjárt azt, hogyan használták a PB-gázt egymilliárd ember szeme láttára! 

A Prímaenenergia termékeinek klasszikus felhasználási területeit jól ismerjük. A lakosság számára ezek a főzés, a grillezés, a fűtés és a melegvíz-előállítás, míg az iparban a hegesztés, a forrasztás, a lángvágás, a mezőgazdaságban pedig például a terményszárítás – hogy csak a leggyakoribbakat említsük. A PB-gáz – és, ki ne felejtsük, az autógáz – előnyeit azonban szinte minden szektor felfedezte magának. Ez alól nem lehet kivétel a filmipar sem, amely mindig is híres volt arról, hogy a forgatások során a legkorszerűbb csúcstechnológiát veti be. Különösen igaz ez egy olyan sorozatra, amelynek epizódjai nem kevesebb, mint 15 millió dollárba, azaz átszámítva több mint 4 milliárd forintba kerültek.

Természetesen a nemrég véget ért Trónok harcáról van szó, amelynek utolsó évadát becslések szerint világszerte egymilliárdan követték. Ennyien láthatták például az utolsó előtti epizód kulcsjeleneteit, amelyben tűz emészti fel az egyik fontos helyszínt, Királyvárat.

A sorozat hivatalos közösségi oldalára nemrég felkerült egy a forgatás kulisszáit bemutató kisfilm, amelyben több stábtag is arról beszél, technikailag ez volt a 8 évadot és 73 részt megélt széria legnehezebben kivitelezhető része. A videóban a fürkésző szemek hatalmas, több tonnás PB-gáztartályokra lehettek figyelmesek, nem is véletlenül: a hihetetlen felkészültséget és precizitást igénylő jeleneteknél ugyanis ezek segítségével táplálták a tüzet.

primaenergia-gaztartaly.png

Az amerikai gigaprodukció választása éppen azok miatt az előnyök miatt esett a PB-gázra, amit az itthoni felhasználók is nap mint nap élvezhetnek. Először is a technológia roppant mobilis, így a kiépített infrastruktúrától távol eső helyekre is könnyen elér. A gázt így gyors egymásutánban a „díszletváros” különböző pontjain is munkára tudták fogni, miközben a tárolás és a szállítás is kockázatmentes volt, nem veszélyeztette a felvételek percre lebontott időbeosztását. A biztonság a használat során is fontos szempont volt, a jól szabályozható, könnyen elzárható rendszernél ugyanis nem kell úgynevezett „visszaégéstől” tartani, azaz a szereplőknek és a stábtagoknak sem akadt félnivalójuk. És persze a többi fosszilis energiahordozóhoz képest kimagaslóan környezetbarát égés sem épp utolsó tényező, hiszen napjainkban már a filmipar is ügyel a zöld szempontokra. Arról nem is beszélve, hogy a szóban forgó filmkockák forgatása az UNESCO Világörökség részét képező Dubrovnik óvárosának szomszédságában zajlott, ahol nem lett volna éppen ildomos korommal befeketíteni az eget – amitől ugyebár PB-gáz használata esetén nem kell tartani. 

Blogunk következő bejegyzésében a további érdekes felhasználási területekről is olvashatnak, többek közt a bevezetőben beharangozott csúcsgasztronómiától a hőlégballonokon át egészen a rolbákig.

A recept viszonylag egyszerű: vegyük az autós szakértők széles köre által legjobbnak tartott hajtástípust – ez ugyebár a hibrid motor –, és „házasítsuk össze” azzal a technológiával, amely egyszerre környezetbarát és költséghatékony: ez pedig az LPG, vagyis az autógáz. Az eredmény egy fontos autóipari mérföldkő, a nemrég bemutatott Toyota Camry Hybrid 2,5L LPG modell.

Az, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-gyártója fantáziát lát a dologban, talán már önmagában is elég érv amellett, hogy a fenti „keresztezés” nagyon is életképes, sőt. Azért mi is igyekszünk még néhány szempontot bemutatni, ami alapján könnyű lesz belátni, hogy a 21. századi technológiának tartott elektromos hajtásnak miért a lehető legméltóbb „partnere” az LPG.

  1. Környezetkímélő. Nem véletlenül kezdjük ezzel, hiszen mára egyre többet hallani – teljes joggal –, hogy mindent meg kell tennünk a bolygó védelméért. Nos, ilyen téren az LPG-vel hajtott autó nagyszerű választás, hiszen károsanyag-kibocsátási adatai jóval kedvezőbbek, mint a benzines vagy dízeles járműveké. Becslések szerint a nitrogén-monoxid emissziója 80%-kal kevesebb, mint más fosszilis üzemanyagoké, de szén-dioxidból és szén-monoxidból is lényegesen kevesebbet juttat a levegőbe. Eközben a kipufogógázban kevesebb a rákkeltő vegyület, szilárd részecske pedig egyáltalán nincs benne. Ha ez nem lenne elég, az LPG-hajtás a zajszennyezés csökkentésében is élen jár.

 

  1. Költséghatékony. A természet mellett a pénztárcánk is meg fogja köszönni, ha autógázra váltunk, hiszen ez már rövidtávon is gazdaságos módja a közlekedésnek. Elnézve, hogy a benzin és a gázolaj ára jelenleg literenként kb. 410 forint, míg az LPG-é 235 forint, a szakszervizben végzett átalakítás költségei is gyorsan megtérülnek. Hogy mennyire gyorsan, azt a Prímaenergia személyre szabható kalkulátora segítségével bárki kiszámíthatja! Az általános tapasztalatok szerint egyébként a megtérülési idő mintegy 2 év, és nagyjából erre a következtetésre jutott nemrég blogunkon az ismert autóguru, Winkler Róbert is.

 

  1. Növeli a motor élettartamát. Az, hogy az LPG nagyon tisztán, mindenféle korom és más, látható égéstermék nélkül ég, nemcsak a környezetnek, de autónknak is kimondottan jót tesz. A lényegesen kisebb mértékű gyantásodás, kokszosodás mellett kevésbé kell tartanunk elduguló szelepektől vagy épp a motor kenőanyagának hígulásától is. Emiatt az LPG-autókban ritkábban kell olajat és olajszűrőt cserélni. Ezek után nem csoda, hogy a gázhajtás a számítások alapján akár másfélszeresére növelheti a motor élettartamát.

 lpg-betolto.jpg

 

  1. Széles körben, gyorsan elérhető. Elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelynél az LPG újdonsült „párját”, az elektromos motort is lepipálja. Utóbbinak ugyanis, bár látszanak a fejlődés jelei, még mindig vitathatatlan gyengéje az alacsony töltőállomás-lefedettség és a kínosan lassú töltési idő. Az autógáz kúthálózat sűrűségét látva ellenben nem kell attól tartanunk, hogy kifogy az üzemanyag, mielőtt újratölthetnénk.

 

  1. Biztonságos. Ha valamikor, hát most indokolt a „végül, de nem utolsósorban” kifejezés, hiszen zárásnak hagytuk azt a szempontot, amely sokaknál talán a legfontosabb: a biztonságot. Fontos tudni, hogy az autók átépítése gázüzeműre a szervizekben a legkorszerűbb berendezésekkel, szigorú előírások és ellenőrzés mellett történik, használatuk így kockázatmentes. Erre már a törvényalkotók is felfigyeltek, hiszen – talán nem mindenki tudja – 2013 óta már a mélygarázsokban is lehet parkolni a megfelelő biztonsági szeleppel ellátott LPG-s autóval. Nem is véletlenül, hiszen azok szivárgás elleni biztosítása kiváló, így ilyen téren sincs semmi ok őket negatívan megkülönböztetni a benzines és gázolajos vetélytársaktól.

 

Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy a korábban említett Toyota modellnél az autós berkekben körülrajongott elektromos motor egyáltalán nem kötött „rangon aluli házasságot” az LPG-vel. Sőt. Számos jel utal arra, hogy a jövő egyenesen az autógázé lehet, miközben ennél takarékosabb, hosszabb távokra is megfelelő kombináció jelenleg nem létezik a piacon, és pont.

 

 

 

 

 

Most, hogy végérvényesen itt a jó idő, egyre többen gondolják úgy, hogy ideje egy jó kis kerti sütögetésnek. A szabadtéri főzés örömét pedig leginkább egy gázgrill használata garantálja, hiszen gyorsan felmelegszik, kényelmes, tiszta, könnyen használható, és nem mellesleg igen gazdaságos. És ami talán a legfontosabb: a szabályokat betartva teljesen biztonságos is! A dolgunkat ráadásul jelentősen megkönnyíthetjük, ha minden szükséges eszközt a megfelelő helyről szerzünk be!

primaenergia-gazgrill.png

Az ilyentájt a télen rájuk rakódott portól megszabadított grillsütők, bográcsok vagy épp hússütő tárcsák egyaránt jól üzemeltethetőek gázpalackról, amelyek használata nem bonyolult ugyan, de oda kell figyelni, hogy megfelelően csatlakoztassuk a készülékünkhöz. A hibák kiküszöbölésére különösen hasznos egy olyan gázpalack, amelyet ha akarnánk, sem tudnánk rosszul rákötni a grillsütőre.

A gázautó hamar visszahozza az árát. A gázautó soha nem hozza vissza az árát. A gázautó tartósabb. A gázautó hamarabb elromlik, csökken az élettartama.

A gázos autó pro, a gázos autó kontra. Ahány eset, annyi igazság, ezért megkértük Winkler Róbertet, az ország talán legismertebb és egyik leghitelesebb autós újságíróját, ossza meg tapasztalatait a közösséggel, hiszen 10 éve LPG-s autót használ. Ő ezt örömmel megtette, mi pedig örömmel megosztjuk olvasóinkkal!

tehengaz-winkler.png

Terepjárót akartam. Dízelt és sokhengerest (>4), persze használtan, hiszen jobb kétmillióért autót venni, mint húszért. Toyotás Józsi viszont, aki évtizedek óta szerel offroad Toyotákat, azt mondta, ő még olyat nem látott, hogy egy használt dízel Toyota terepjáró jó legyen. Régi félreértés, hogy a Toyota jó, nem kell állandóan szerelőhöz szaladgálni vele, ezt pedig úgy értik félre, hogy soha nem mennek szerelőhöz. Még olajcserére sem. Na de – mondá Toyotás Józsi –, látott pár hete egy hirdetést Ózdon, egy benzines 4Runnert, V6, automata, alig kisebb, mint a Land Cruiser, nézzem meg.

Címkék: autógáz LPG Prímaenergia WinklerRobi