A recept viszonylag egyszerű: vegyük az autós szakértők széles köre által legjobbnak tartott hajtástípust – ez ugyebár a hibrid motor –, és „házasítsuk össze” azzal a technológiával, amely egyszerre környezetbarát és költséghatékony: ez pedig az LPG, vagyis az autógáz. Az eredmény egy fontos autóipari mérföldkő, a nemrég bemutatott Toyota Camry Hybrid 2,5L LPG modell.

Az, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-gyártója fantáziát lát a dologban, talán már önmagában is elég érv amellett, hogy a fenti „keresztezés” nagyon is életképes, sőt. Azért mi is igyekszünk még néhány szempontot bemutatni, ami alapján könnyű lesz belátni, hogy a 21. századi technológiának tartott elektromos hajtásnak miért a lehető legméltóbb „partnere” az LPG.

  1. Környezetkímélő. Nem véletlenül kezdjük ezzel, hiszen mára egyre többet hallani – teljes joggal –, hogy mindent meg kell tennünk a bolygó védelméért. Nos, ilyen téren az LPG-vel hajtott autó nagyszerű választás, hiszen károsanyag-kibocsátási adatai jóval kedvezőbbek, mint a benzines vagy dízeles járműveké. Becslések szerint a nitrogén-monoxid emissziója 80%-kal kevesebb, mint más fosszilis üzemanyagoké, de szén-dioxidból és szén-monoxidból is lényegesen kevesebbet juttat a levegőbe. Eközben a kipufogógázban kevesebb a rákkeltő vegyület, szilárd részecske pedig egyáltalán nincs benne. Ha ez nem lenne elég, az LPG-hajtás a zajszennyezés csökkentésében is élen jár.

 

  1. Költséghatékony. A természet mellett a pénztárcánk is meg fogja köszönni, ha autógázra váltunk, hiszen ez már rövidtávon is gazdaságos módja a közlekedésnek. Elnézve, hogy a benzin és a gázolaj ára jelenleg literenként kb. 410 forint, míg az LPG-é 235 forint, a szakszervizben végzett átalakítás költségei is gyorsan megtérülnek. Hogy mennyire gyorsan, azt a Prímaenergia személyre szabható kalkulátora segítségével bárki kiszámíthatja! Az általános tapasztalatok szerint egyébként a megtérülési idő mintegy 2 év, és nagyjából erre a következtetésre jutott nemrég blogunkon az ismert autóguru, Winkler Róbert is.

 

  1. Növeli a motor élettartamát. Az, hogy az LPG nagyon tisztán, mindenféle korom és más, látható égéstermék nélkül ég, nemcsak a környezetnek, de autónknak is kimondottan jót tesz. A lényegesen kisebb mértékű gyantásodás, kokszosodás mellett kevésbé kell tartanunk elduguló szelepektől vagy épp a motor kenőanyagának hígulásától is. Emiatt az LPG-autókban ritkábban kell olajat és olajszűrőt cserélni. Ezek után nem csoda, hogy a gázhajtás a számítások alapján akár másfélszeresére növelheti a motor élettartamát.

 lpg-betolto.jpg

 

  1. Széles körben, gyorsan elérhető. Elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelynél az LPG újdonsült „párját”, az elektromos motort is lepipálja. Utóbbinak ugyanis, bár látszanak a fejlődés jelei, még mindig vitathatatlan gyengéje az alacsony töltőállomás-lefedettség és a kínosan lassú töltési idő. Az autógáz kúthálózat sűrűségét látva ellenben nem kell attól tartanunk, hogy kifogy az üzemanyag, mielőtt újratölthetnénk.

 

  1. Biztonságos. Ha valamikor, hát most indokolt a „végül, de nem utolsósorban” kifejezés, hiszen zárásnak hagytuk azt a szempontot, amely sokaknál talán a legfontosabb: a biztonságot. Fontos tudni, hogy az autók átépítése gázüzeműre a szervizekben a legkorszerűbb berendezésekkel, szigorú előírások és ellenőrzés mellett történik, használatuk így kockázatmentes. Erre már a törvényalkotók is felfigyeltek, hiszen – talán nem mindenki tudja – 2013 óta már a mélygarázsokban is lehet parkolni a megfelelő biztonsági szeleppel ellátott LPG-s autóval. Nem is véletlenül, hiszen azok szivárgás elleni biztosítása kiváló, így ilyen téren sincs semmi ok őket negatívan megkülönböztetni a benzines és gázolajos vetélytársaktól.

 

Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy a korábban említett Toyota modellnél az autós berkekben körülrajongott elektromos motor egyáltalán nem kötött „rangon aluli házasságot” az LPG-vel. Sőt. Számos jel utal arra, hogy a jövő egyenesen az autógázé lehet, miközben ennél takarékosabb, hosszabb távokra is megfelelő kombináció jelenleg nem létezik a piacon, és pont.

 

 

 

 

 

Most, hogy végérvényesen itt a jó idő, egyre többen gondolják úgy, hogy ideje egy jó kis kerti sütögetésnek. A szabadtéri főzés örömét pedig leginkább egy gázgrill használata garantálja, hiszen gyorsan felmelegszik, kényelmes, tiszta, könnyen használható, és nem mellesleg igen gazdaságos. És ami talán a legfontosabb: a szabályokat betartva teljesen biztonságos is! A dolgunkat ráadásul jelentősen megkönnyíthetjük, ha minden szükséges eszközt a megfelelő helyről szerzünk be!

primaenergia-gazgrill.png

Az ilyentájt a télen rájuk rakódott portól megszabadított grillsütők, bográcsok vagy épp hússütő tárcsák egyaránt jól üzemeltethetőek gázpalackról, amelyek használata nem bonyolult ugyan, de oda kell figyelni, hogy megfelelően csatlakoztassuk a készülékünkhöz. A hibák kiküszöbölésére különösen hasznos egy olyan gázpalack, amelyet ha akarnánk, sem tudnánk rosszul rákötni a grillsütőre.

A gázautó hamar visszahozza az árát. A gázautó soha nem hozza vissza az árát. A gázautó tartósabb. A gázautó hamarabb elromlik, csökken az élettartama.

A gázos autó pro, a gázos autó kontra. Ahány eset, annyi igazság, ezért megkértük Winkler Róbertet, az ország talán legismertebb és egyik leghitelesebb autós újságíróját, ossza meg tapasztalatait a közösséggel, hiszen 10 éve LPG-s autót használ. Ő ezt örömmel megtette, mi pedig örömmel megosztjuk olvasóinkkal!

tehengaz-winkler.png

Terepjárót akartam. Dízelt és sokhengerest (>4), persze használtan, hiszen jobb kétmillióért autót venni, mint húszért. Toyotás Józsi viszont, aki évtizedek óta szerel offroad Toyotákat, azt mondta, ő még olyat nem látott, hogy egy használt dízel Toyota terepjáró jó legyen. Régi félreértés, hogy a Toyota jó, nem kell állandóan szerelőhöz szaladgálni vele, ezt pedig úgy értik félre, hogy soha nem mennek szerelőhöz. Még olajcserére sem. Na de – mondá Toyotás Józsi –, látott pár hete egy hirdetést Ózdon, egy benzines 4Runnert, V6, automata, alig kisebb, mint a Land Cruiser, nézzem meg.

Címkék: autógáz LPG Prímaenergia WinklerRobi

Ha január, akkor tél, ha a tél, akkor hideg, ha hideg, akkor fűtés – a meleg szobából, a kezünkben egy bögre kakaóval egyszerűbb az ablakon keresztül ránézni arra, amit úgy hívunk: zimankó. De hogy érjük el, hogy meleg legyen a szobában? Rengeteg a lehetőség, és csak az egyik ezek közül a tartályos gázrendszer – mégis, ekörül a módszer körül a sok a félreértés, aggodalom.

Az első ezek közül – és talán a leggyakoribb – hogy a kistartályos pébégáz ellátó rendszer üzemeltetése veszélyes lehet. Persze ijesztő lehet, hogy a kertben ott egy veszélyes tulajdonságú anyagot tároló tartály, de, ha az, a hely, a környezet és az építéstechnikai szempontok figyelembe vételével lett telepítve, az üzemeltetés során az előírásokat betartják, akkor az ijedtség alaptalan. A tartály adatai alapján a pébégáz (kis)tartály acéllemezekből hegesztett, 3-5 m3 térfogatú nyomástartó edényével szakszerű kezelés esetén semmi baj nem történhet. A tartályokat a szolgáltatói és, vagy a hatósági képviselő ellenőrzi, mindet szilárdsági és tömörségi nyomáspróbának vetik alá – telepítésre már csak „gáztömör”, azaz használatra a maximális biztonsági szempontok figyelembe vételével kerül.

Egy olyan joghézagot zártak végre össze, ami a felhasználók nagy hányadát érinti. El is mondjuk, hogy miben – annyit azonban már elöljáróban elárulhatunk, hogy mostantól még jobb és egyszerűbb lesz PB-gázfelhasználónak lenni.

20/2018-as ITM rendelet – ez önmagában csak a jogászoknak jelent valamit, de ha azt mondjuk, hogy ebben a rendeletben végre szabályozták a PB-gáztartályok elhelyezésére és üzemeltetésére vonatkozó összes kérdéses részt, akkor már érdekesebb, és sokkal többeket érint.

Címkék: jogszabály tartályos PB-gáz pb-gáztartály gáztartály telepítés