A csúcsgasztronómiától a hokipályáig
A csúcsgasztronómiától a hokipályáig
Blogunk legutóbbi bejegyzésében arról tettünk említés, hogy használta ki a PB-gáz nyújtotta előnyöket minden idők talán legsikeresebb sorozata, a Trónok harca. Már akkor is bemutattuk, hogy, messze nem a filmipar az egyetlen, amely felfedezte, mekkora lehetőségek rejlenek ebben az energiahordozóban. Íme, a nem mindennapi felhasználási területekről szóló válogatásunk második része!
Ha tökéletes ízélményre vágyik
Ami a sorozatok világában a Trónok harca, az a gasztronómiában egyértelműen a csúcskategóriás éttermek. Márpedig a PB-gáz előnyeire, többek közt a hajszálpontosan szabályozható hőleadásra, nem csak háztartások sokasága esküszik, de a profi mesterszakácsok is. Nem csoda, hiszen a gáz gyorsan felmelegíti az ételt, kikapcsolás után pedig hamar leadja a hőt, használata pedig gazdaságos – mert bizony, borsos ételárak ide vagy oda, azért ez utóbbit is figyelembe veszik még egy Michelin-csillagos konyhán is.
Napjaink „gasztroguruinak” nagy kedvence pedig a Prímaenergia kínálatában is szereplő szakácsfáklya, vagy más néven „flambírozó pisztoly”. Ez egy kicsi, egykezes szerkezet, amely egy mini PB-gáztartállyal üzemel. Koncentrált hőjének hála olyan tökéletes karamellréteget varázsolhatunk vele az édességekre, amely semmilyen más technológiával nem kivitelezhető. A sokak által kedvelt créme brullée például prémium minőségben nem is készíthető máshogy, hiszen ennek alja hidegen fogyasztandó, a tetejét azonban karamellizálni kell.
Új vetélytársat kaptak a benzinszörnyek
A Prímaenergia termékpalettájának fontos részét képező autógáz előnyeiről többször is írtunk már ezen a helyen. Nemrég a népszerű Winkler Róbert osztotta meg ezzel kapcsolatos tapasztalatait, legutóbb pedig egy igazi 21. századi „házasságról”, az elektromos-LPG hibrid-motorról lebbentettük fel a fátylat. Miután számos lehetséges szempontból (pl. környezetbarát, költséghatékony, motorkímélő) is az LPG-hajtás tűnik a legideálisabbnak az autókban, egyáltalán nem kell csodálkozni azon, hogy már a versenyzés világa is felfedezte magának. Az olasz Giandomenico Bassóra eleinte még furcsán néztek, amikor 2014-ben egy LPG-ssé alakított Ford Fiestával állt rajthoz az olasz rally bajnokságon, ám a két idény alatt begyűjtött 13 dobogós hellyel alaposan eloszlatta a kételyeket. A technológia versenyképességét azóta jó pár szériában bizonyították: tapsoltak már a nézők többek közt LPG-s Audi TT győzelmeinek is. Érdekes módon a leghatékonyabbnak az úgynevezett „hegyi versenyeken” tűnnek ezek a járművek. A szerpentineken megrendezett futamokon pár éve Enrique Cruz sorra írta át a pályacsúcsokat egy LPG-rendszerű Porsche 911 GT3-mal.
A megmentő technológia
Júniusban rendezték a hagyományos londoni Lord Mayor’s Hot Air Ballonn Regatta nevű látványos eseményt, amelynek során idén mindösszesen 46 (!) hőlégballon lepte el a brit főváros egét. A kedvelt repülő sporteszköz a PB-gáz felhasználási területeinek ismertebb válfajai közé tartozik, de abba talán nem mindenki gondolt bele, hogy a hőlégballonozás kis túlzással mára feledésbe is mehetett volna, ha nincs az őt tápláló üzemanyag.
A technológia ugyanis a 19. században élte fénykorát (gondoljunk csak Jules Verne Nyolcvan nap alatt a Föld körül című regényére), a 20. századra aztán a repülőgépek térhódításával leáldozni látszott a csillaga. 1960-ban aztán az amerikai Ed Yost alkotta meg a modern, PB-gáz alkalmazásával hajtott hőlégballont, amely technológia kisebb-nagyobb fejlesztésekkel ma is alkalmas energia hordozó. Ez már lehetővé tette az extrém magasságokba való emelkedést, felkeltve még több ember – és nem mellesleg a tudomány – érdeklődését, egyúttal biztosítva a hőlégballonok további szárnyalását.
És ez még messze nem minden…
A fenti példák persze csak a „jéghegy csúcsát” jelentik, hiszen az ember szinte bármikor belebotolhat olyan gépekbe, berendezésekbe, amelyekről talán nem is gondolná, hogy PB-gázzal működnek. És most nem is feltétlenül a gázüzemű targoncákra gondolunk, amelyekből a Prímaenergia látja el Magyarországon a legtöbbet, hanem például a hasonló működési elvű áruházi takarítógépekre, vagy épp azokra az úgynevezett rolbákra, amelyekkel letisztítják az elhasználódott vagy megrongálódott jeget a jégkorong-meccsek, korcsolyaversenyek szüneteiben. De léteznek, mi több, idehaza is elérhetőek, gázüzemű vízszivattyúk is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.