Olcsó, jó és nem ráz – miért jobb a gázos, mint a benzines autó?
Nem is tudtad, mennyivel előnyösebb és biztonságosabb az LPG a többi üzemanyaghoz képest!
Az autógáz számos előnnyel és olyan járulékos haszonnal bír, mint a kisebb működtetési és fenntartási költség, ráadásul még a környezetet sem károsítja. Egyértelmű előnyt jelent a többi üzemanyaghoz képest, ráadásul az ország számos helyén működnek LPG-s kutak, több már önkiszolgáló üzemben.
Megbízhatsz az autógázban
Amennyi előnye van az LPG-vel üzemelő járműveknek, annyi tévhit övezi használatukat! A gázos autóhoz egyáltalán nem kell újratanulni vezetni (már miért is kellene?), és rendkívül biztonságos is. Már évek óta lehet mélygarázsban is parkolni a modern LPG-s autókkal.
Ezt szolgálják a nyomáscsökkentő szelepek, a többszörös védelmi rendszer, az automatikus lezáró megoldás, amely akkor lép működésbe, ha a motor bármilyen okból leállna. Az LPG-s autó rendkívül megbízható, ugyanis a forgalomba kerülő PB-gázüzemű gépkocsik üzemanyagtartálya nem műanyagból van, hanem erős acélból, így a gáztartályok az ütközést is kibírják, szemben néhány benzintankkal.
Többet mehetsz autógázzal, mint benzinnel
Megéri rendszert váltani! Az LPG literje jelentősen olcsóbb a többi üzemanyagnál, így rengeteget lehet vele spórolni, erre példaszámítás is készült. A gázüzemű autó megtérülése igen látványos, és teljes üzemideje alatt költségmegtakarítást eredményez. Ráadásul a gáz tartósítja az autód is. Az LPG tisztábban ég el, mint a benzin; főbb összetevőinek - 95% propán és bután, 5% egyéb szénhidrogének - köszönhetően alacsony olefinszármazék-tartalma magasabb oktánszámot és kisebb mértékű gyantásodást, kokszosodást eredményez, halmazállapota révén pedig nem oldja fel az olajfilmet, nem hígítja fel a motorkenőanyagot. Emiatt az LPG-s autóban ritkábban kell olajat és olajszűrőt cserélni – persze a gyári olaj- és szűrőcsere periódusokat mindig be kell tartani! Ha LPG-s autód van, a motor élettartama egyértelműen, akár harmadával megnő, mert a lágyabb, elnyújtottabb égés miatt kevésbé vannak mechanikusan igénybe véve a motor egyes alkatrészei, a jobb minőségű olajban tovább futnak az alkatrészek. Mivel ezek veszélyes hulladékok, ezért az élettartam megnövekedése komoly környezetvédelmi előnyt jelent.
Az autógáz környezetbarát – tiszta és halk
Költséghatékonysága mellett kedvezőbb kibocsátási értékekei miatt jóval zöldebb is, mint a hagyományos üzemanyagok. Ezen tulajdonságával nagymértékben hozzájárulhat a levegő minőségének javításához, valamint a zajszennyezés csökkentéséhez.
Elképesztő például, hogy az LPG-s autók nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása mennyivel alulmúlja a hagyományos üzemanyagokét; 96%-kal kevesebb, mint a gázolaj, és 68%-kal kevesebb, mint a benzin esetében. Ráadásul CO2 és szénhidrogén (CH) kibocsátása is kisebb.
Alkalmazása nem okoz talajszennyezést, mert alacsony párolgási hőmérséklete miatt gyorsan párolog, így nem szívódik a talajba, nem keveredik vízzel. Szállópor-kibocsátása 120-szor kisebb a dízel, illetve benzinüzemű gépjárművekhez képest, azaz alig kerülnek ki a levegőbe olyan finomszemcsés anyagok, amelyek szemcseátmérője kisebb, mint 10 µm. Korom-kibocsátása szinte nulla. Ezzel sokkal kevésbé károsítja a környezetet és az egészséget! Maga az LPG gáz nem karcinogén – azaz nem okoz rákot, nem toxikus és nem korrozív, nem szennyezi a felszíni és a felszín alatti vizeket. Már ezért is megéri váltani!
Van rá garancia
Ma már vásárolhatsz eleve kétüzemű járművet, hiszen már itthon is számos gyártó kínál LPG-vel működő személygépkocsit. Ezeknek egyik előnye, hogy bár picit drágábbak, de gyári garancia vonatkozik rájuk. Ha a hagyományos üzemanyaggal üzemelő autódat alakítod át LPG hajtásúvá, úgy annak gyári garanciája az átalakítás során elveszik azokra az alkatrészekre, amelyeket az átalakítás érint. Ebben az esetben viszont külön biztosítást köthetsz rá, így védve leszel, a gyakorlatban pedig az LPG üzemben érintett alkatrészek ritkábban mennek tönkre, mint az eredeti benzinüzemű használatban.
Aki átalakíttatja járművét gázüzeműre, annak jó hír, hogy nem fog észlelni semmiféle változást, sőt egy jóval biztonságosabb és környezetkímélőbb autót kap maga alá. Mindössze a műszerfalra kerül egy visszajelző műszer, amely a gáztartály szintjét mutatja – akár a folyékony üzemanyagok esetében, hiszen tárolás közben az LPG is az. Kerül az autóba továbbá egy új kapcsoló, amellyel a két üzemmód közötti önműködő - és amúgy észrevétlen - váltás bírálható felül. Erre ritkán van szükség, miután az automatika indulás után - ahogy az LPG felmelegedett az üzemi hőmérsékletre – átkapcsol gázfogyasztásra, illetve visszakapcsol, ha kifogy a probán-bután üzemanyag a rendszerből, ami egyben azt is jelenti, hogy az autó teljes hatótávja is sokkal hosszabb lesz, hiszen a gázzal megtett kilométerek után (ha kell) még felhasználhatjuk a jármű benzines hatótávját is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nancsibacsi 2018.04.12. 17:06:32
De, kevesebb lesz benne a hely - pl. nem lesz pótkerék. LPG akkor jó, ha az ember sokat megy, és nem szereti a dízelt, és új autót vesz, amiben gyárilag benne van az LPG. Utólagos átalakítás felejtős, pontosan azért mert a tartálynak akkor nem lesz normálisan kialakítva a hely.
Kocsó 2018.04.12. 17:06:35
bontottcsirke 2018.04.12. 17:06:43
tlantos 2018.04.12. 17:06:46
Pierr Kardán 2018.04.12. 17:06:51
szőrpenge 2018.04.12. 17:06:54
Én hiányolom:
- hol lehet tankolni (M.o, N.o, Olaszo - szinte mindenhol, Ausztria - alig.
- tankolási idő benzinével azonos
- hátrányok => vagy pótkerék, vagy csomagtartó nincs, önsúly nő, benzinfogyasztás rövidtávú használat esetén nem éppen elhanyagolható, karbantartás (szűrőcsere) itt extra, régebbi rendszereknél 10-15%-os teljesítménycsökkenés.
LordAlyr 2018.04.12. 17:06:57
BigPi 2018.04.13. 08:12:10
feletti megtérülés. A motor alkatrészek gyorsabb kopása.
Prímaenergia 2018.04.16. 15:46:12
Prímaenergia 2018.04.16. 15:47:21
54/2014. (XII. 5.) BM rendelet Hatályos: 2018.01.01 - 220. § (4) A tisztán gázüzemű, a vegyes üzemű és a kettős üzemű jármű nem helyezhető el
a) cseppfolyós (propán-bután) üzemanyag esetén jóváhagyási jellel ellátott és jóváhagyási jellel ellátott berendezéssel felszerelt járművek kivételével
(5) A (4) bekezdés a) pontjában meghatározott terek bejáratánál, jól látható módon, a „Biztonsági szelep nélküli LPG üzemű jármű részére tilos a behajtás” feliratú táblát kell elhelyezni.
--> Tehát más tábla van az nem egyezik a jogszabályban foglaltakkal.
Prímaenergia 2018.04.16. 15:48:03
Prímaenergia 2018.04.16. 15:48:52
Az autógáz tankolási lehetőségekkel tele van a net, ott mindenki megtalálhatja a tankolási lehetőségeket, akár útvonalának megfelelően.
Csak egy példa: www.autogazkutkereso.hu/
Prímaenergia 2018.04.16. 15:49:22
Prímaenergia 2018.04.16. 15:50:04
Prímaenergia 2018.04.16. 16:53:53
Egy megfelelően beállított motornál autógáz használata esetén a motoralkatrészek kopása kisebb mint a benzin üzem esetében többek között azért, mert a benzin lemossa a kenést biztosító olajfilm réteget az LPG pedig nem.
A megtérülést mindenki eldöntheti egy kalkulátor alapján pl.: mpe-pbgaz.hu/megterulesi-kalkulator/ egy átlagos gépjárműnél napi ~50 km futásteljesítmény mellett (nem 150!) másfél év alatt megtérülhet a beépítés.
tlantos 2018.04.17. 13:21:24
Keressek ra. Ha ilyen nagyon tudod, gyerunk, irjad a linkeket.
Ja, hogy nincs? Ez igy van.
Igazi, korrekt, gyarilag gazos autot a magyar piacon nem talalsz.
2010-ben alakittattam at az automat, az akkori viszonyok kozozz 20000km utan megterult. 130e km-t mentem gazzal. Szoval igazan megerte. De manapsag egyre macerasabb az atalakitas az ujabb autok miatt.
Prímaenergia 2018.04.17. 13:23:38
tlantos 2018.04.18. 09:48:11
bla bla bla bla bla
Az átalakítás nem gyári megoldás.
Igazi gyári megoldás pedig a magyar piacon nincs. Ha lenne, akkor pedig igenis ki lehet írni nyugodtan. Legyen a többieknek is, és akkor őket is ki lehetne írni.
Merthogy a világon egyébként létezik gyárilag gázos autó. De a magyar importőröket nem nagyon izgatja.
Maxizunk 2019.04.23. 10:19:01
Maxizunk 2019.04.23. 10:19:38
De amúgy sem lehet kilómétert mondani, se napit, se összkilómétert, mert egy 9 litert fogyasztó autó lassabban spórol, mint egy 15 litert fogyasztó egyterű pl, vagy egy 23 litert fogyasztó v8as (igen, abban is remekül elmuzsikál a gáz).
A motoralkatrészek kopására utal a cikk is, a motor lassabban kopik gázüzemben, de ez a legenda járja, hogy a gázzal jobban kopik a motor. A gáz nem ken úgy, mint a benzin, ez igaz. Csakhogy nem is kell neki kennie. A motort a motorolaj keni (amit, ahogy a cikk is írja, a benzin higít, illetve leold a hengerfalról, míg a gáz nem). Az ac pumpát, és az injektorokat keni a benzin, de gázüzemben ezeket nem használjuk. Szóval.... Kicsit magasabb a motorhőmérséklet, bár ha cseppfolyós befecskendezésű a rendszer, akkor még ez se igaz. Szóval, megint csak az alaptalan legendák, meg az elavult rendszerekre vonatkozó kifogások...
sóskatáska 2019.08.27. 14:24:10
Aki keres az talál. Ja 300000 Ft volt a gázos felár, már régen megtérült.
ZoKovacs 2020.02.25. 08:49:56
NaBravo 2020.02.25. 08:49:58
Joz Lasz 2020.02.25. 08:49:59
Volt egy G astrám 530 ezer LPG üzem után 0,5l olajat evett 10ezer km alatt!!!
Mondjuk km re pontosan 10ezernel mindig kapta az új olajat!
Nem kell várni 20-25ezret amit előírnak és akkor nem lesz baj!
Ennyi!
A tapasztalat után nehéz lesz bárkinek is tromfolni!
Pedig az anno ecotec híres volt az olajzabalasrol!
Joz Lasz 2020.02.25. 08:50:00
Ha nem tudod az új jogszabàlyokat akkor inkább ne okoskodj!
Az új x biztonsági szelepes rendszerek bárhova lemehetnek!!!